اختلال ریتم قلبی در افراد دیابتی، در طی ارزیابی سالانه ی پا قابل تشخیص است

24 آوریل 2021- نتایج یک تحقیق که امروز در کنگره ی علمی انجمن قلب اروپا(EHRA 2021) بصورت آنلاین ارائه شد، نشان می دهد که فیبریلاسیون دهلیزی می تواند در هنگام ارزیابی های سالانه ی پا در بیماران دیابتی تشخیص داده شود.

دکتر Ilias Kanellos، نویسنده ی این مقاله از دانشگاه اروپایی نیکوزیا قبرس، گفت: در مطالعه ی ما فیبریلاسیون دهلیزی برای یک نفر از هر 6 بیمار دیابتی تشخیص داده شد در حالیکه این افراد از آن بی اطلاع بودند و پیش از این فیبریلاسیون دهلیزی برای آنها تشخیص داده نشده بود، معاینه ی سالانه ی پا فرصتی برای ارائه ی درمان و جلوگیری از سکته های بعدی فراهم می کند.

دیابت یک عامل خطر مستقل برای فیبریلاسیون دهلیزی است. شیوع اختلال در ریتم قلبی در بیماران مبتلا به دیابت حداقل دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. گرچه افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی 5 برابر بیشتر در معرض خطر سکته قرار دارند، اما داروهای ضد انعقادیک درمان پیشگیرانه ی موثر برای این افراد است.

معاینات سالانه ی پا یکی از توصیه های مراقبتی بیماران دیابتی است، زیرا بالا بودن طولانی مدت قند خون موجب تضعیف گردش خون، تخریب عصب و بی حسی در پاها می شود، و در صورت عدم شناسایی مشکلات، در نهایت می تواند منجر به قطع پا شود.

دکتر Kanellos، گفت: معاینه ی سالانه ی پا شامل بررسی نبض در پا برای اطمینان از سالم بودن گردش خون در پاها است. در طی این معاینه متوجه شدیم که برخی از بیماران ریتم نامنظمی دارند و تصمیم گرفتیم مفید بودن آن را برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی بررسی کنیم.

برای بررسی بیماران، دو پودیاتریست و شش پودولوژیست برای تشخیص ناهنجاری های ریتم در هنگام لمس نبض عروق پا آموزش دیدند. همچنین به آنها آموزش داده شد که چگونه می توانند یافته های خود را با استفاده از دستگاه سونوگرافی داپلر دستی تأیید کنند.

این مطالعه مشاهده ای 12 ماهه شامل 300 بیمار دیابتی بود که در قرارهای سالانه غربالگری پا شرکت کردند. بیمارانی که در هنگام لمس نبض عروق پا، ناهنجاری ریتم در آنها تشخیص داده شد برای بررسی بیشتر و تایید یافته ها تحت سونوگرافی داپلر قرار گرفتند. 180 مرد و 120 زن با میانگین سنی 60 سال در این تحقیق شرکت داشتند. محققان دریافتند که 51 بیمار (17 درصد) به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند که از ابتلای خود به این آریتمی بی اطلاع بودند. اختلال ریتم قلب در نسبت مشابهی در زنان و مردان مشاهده شد. به بیماران توصیه گردید که به یک متخصص قلب مراجعه کنند تا با بررسی الکتروکاردیوگرام (ECG) آنها ، آریتمی مشاهده شده در این معاینات بررسی و تشخیص قطعی صورت گیرد تا در صورت نیاز تحت درمان مناسب قرار گیرند.

دکتر Kanellos گفت: ما در این مطالعه یک روش ساده، سریع و کم هزینه را برای شناسایی آریتمی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت که از ابتلای خود به این مشکل بی اطلاع هستند، شناسایی کردیم. این مداخله پتانسیل جلوگیری از سکته مغزی و حفظ کیفیت زندگی را در این گروه از بیماران دارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-simple-foot-heart-rhythm-disorder.html